Как да свържете устройство към WireGuard VPN сървър
В този урок ще ви покажем как да установите връзка между мобилно устройство, компютър или лаптоп и вашия WireGuard VPN сървър. Процесът е наистина лесен - просто трябва да следвате тези няколко основни стъпки.
Важно е да запомните, че ще получите първия си потребителски профил под формата на специален файл, както и необходимата информацията за вашия сървър, в първоначалния ви имейл, който ще ви бъде изпратен, когато услугата ви бъде активирана. Този първи потребителски профил ще бъде създаден автоматично и ще можете да го управлявате, след като се впишете в контролния панел на вашия VPN сървър.
Влезте във вашия WireGuard VPN сървър
Ако искате да свържете допълнително устройство или да извършвате промени по вашия VPN сървър, тогава ще трябва да влезете в контролния му панел. За да го сторите, отворете вашия уеб браузър и поставете IP адреса и порта на вашия сървър (тази информация ще ви бъде предоставена в приветствения имейл) и натиснете „Enter“.
Ако бъде заредена страница с предупредително съобщение, не се притеснявайте – това е напълно нормално, тъй като вашата операционна система не разпознава страницата на VPN сървъра, до която се опитвате да достигнете, като доверен източник. За да продължите напред, кликнете върху бутона „Разширени“/”Advanced”:
След това изберете „Напред към...“/”Proceed to…”.
Това ще ви отведе до страницата за вписване. Въведете вашето потребителско име и парола в съответните полета (ще бъдат налични в първоначалния ви имейл) и кликнете върху бутона „Вход“/”Login”. Можете също така да отметнете опцията „Запомни ме“/”Remember me”, ако искате да останете вписани.
Пояснения относно контролния панел
След като сте въвели успешно своите данни за вход, ще стигнете до контролния панел на VPN сървъра. Това е мястото, от където можете да управлявате своя сървър. Имате възможността да променяте настройките му, да създавате нови потребителски профили и да свързвате допълнителни устройства.
Понастоящем има 2 начина за свързване на устройство, независимо от неговия тип - чрез сканиране на QR код или чрез качване на предварително генериран файл с тунелна конфигурация във вашия потребителски клиент. Нека разгледаме и двата метода по-подробно.
Свързване на мобилно устройство - iOS, Android, Windows, Symbian и други
За да свържете мобилно устройство към вашия сървър, първо трябва да изтеглите потребителския клиент на WireGuard от магазина за приложения на вашата операционна система. Потърсете „WireGuard“ и кликнете върху бутона за инсталиране.
След като изтеглите и инсталирате WireGuard приложението, го отворете и докоснете бутона „+“, разположен в долния десен ъгъл на екрана.
След това ще се появи меню, от което трябва да изберете една от 3 опции - качване на файл, сканиране на код или извършване на цялостна настройка.
Вариант 1: Сканиране на QR код
Докоснете бутона „Сканиране от QR код“/”Scan a QR code” и камерата на вашето мобилно устройство ще се отвори автоматично, като екранът ще бъде готов да сканира QR код.
Върнете се към контролния панел на VPN сървъра, в който бяхте влезли предварително, и от бутоните, разположени в горната част на потребителския профил, който искате да използвате за осъществяване на връзка, изберете „Сканиране“/”Scan”.
Ще ви бъде предоставен уникален, предварително генериран QR код, който трябва да сканирате с мобилното си устройство. Просто задръжте камерата си фокусирана върху кода за няколко секунди и вашето приложение автоматично ще открие VPN тунела.
След като бъде разпознат успешно, потребителския клиент ще ви подкани да наименувате тунела. След като му дадете име, докоснете бутона „Създаване на тунел“/”Create tunnel” и връзката ви ще бъде установена.
За да се свържете или да прекратите връзката с вашия VPN сървър, трябва да докоснете плъзгащия се бутон, както е показано на изображението по-долу.
Когато се свържете с VPN сървъра, в лентата, намираща се в горната част на вашето устройство ще се появи ключ, който служи за това да ви уведоми, че успешно сте свързани към вашия WireGuard VPN сървър.
Вариант 2: Качване на конфигурационен файл
Ако мобилното ви устройство има повредена или напълно неизползваема камера, което го прави неспособно да сканира правилно предоставения QR код, ще трябва да се свържете с VPN сървъра, като ръчно качите потребителския си профил.
Както споменахме по-рано, първият ви потребителски профил ще бъде изпратен като прикачен файл в първоначалния ви имейл. Това означава, че можете да го изтеглите директно от самия имейл, ако ще се вързвате за първи път.
Ако обаче вече сте създали нов потребителски профил от вашия контролен панел, вместо да докосвате „Сканиране“/”Scan”, изберете „Изтегляне“/”Download” и профилът ще бъде автоматично изтеглен на вашето мобилно устройство.
За да качите ръчно потребителския профил, отворете вече изтегленото WireGuard приложение, и щракнете върху бутона „Импортиране от файл или архив“/”Import from file or archive”.
Ще се отвори меню с различните директории, папки и файлове, съхранявани на вашето устройство. От тук е необходимо да отидете до папката, където се намира изтегления ви потребителски профил, която в повечето случаи ще бъде - „Изтегляния“/”Downloads”.
Изберете изтегления конфигурационния файл, и докоснете „Отвори“/”Open” в горния десен ъгъл на екрана, както е илюстрирано на следното изображение:
Това е! Вече сте свързани. Можете да включвате и изключвате VPN връзката на вашето устройство, като използвате слайдер бутона. Също така се уверете, че виждате ключа в лентата, намираща се в най-горната част на екрана на вашето устройство. Той служи като индикатор за това, че сте безопасно свързани към VPN сървъра, както е обозначено на изображението по-долу.
Свързване на компютър или лаптоп
За да свържете устройство, което не може да сканира QR код, ще трябва ръчно да качите конфигурационния файл на вашия потребителски клиент (точно както бихте направили с мобилно устройство без или с повредена камера, както и всяко друго устройство, което не може да сканира код).
Затова е необходимо първо да изтеглите потребителския клиент на WireGuard. За да го сторите, трябва да посетите уебсайта на WireGuard. Необходимо е или да потърсите „WireGuard client“ във вашата любима уеб търсачка, или да използвате следния линк за бърз достъп, за да изтеглите WireGuard клиента.
След като сте на страницата, потърсете операционната система на вашия компютър/лаптоп и изтеглете правилната версия.
Щом приключи изтеглянето, щракнете двукратно върху файла и инсталирайте софтуера.
След като инсталацията приключи, отворете WireGuard приложението:
Сега се върнете към контролния панел на вашия VPN сървър (впишете се, ако все още не сте го направили) и от наличните бутони над вашия потребителски профил изберете „Изтегляне“/”Download”, както бихте направили с устройство, което не може да сканира QR код.
Това автоматично ще изтегли конфигурационния файл на вашия компютър или лаптоп, който ще е файлово разширение „.conf“.
След това се върнете към WireGuard клиента, който току-що инсталирахте на вашата машина, и щракнете върху бутона „Импортиране на тунел(и) от файл“/”Import tunnel(s) from file”.
Прегледайте вашия компютър или лаптоп за конфигурационния файл, който изтеглихте от контролния панел, и го изберете. Следният прозорец ще се отвори във вашия потребителски клиент.
Тук ще намерите данни за вашия VPN сървър, както и вашия личен IP адрес. Това е! Настройката ви е завършена. Всичко, което трябва да направите, е просто да кликнете върху бутона „Активиране“/”Activate” и вашата машина ще бъде свързана към VPN сървъра.
Всеки път, когато сте се свързали с VPN сървъра, иконата до тунела ще стане зелена, а статусът - „Активен“/”Active”. Важно е да се отбележи, че може да се наложи да изчакате няколко секунди, докато се свържете със сървъра, поради задължителното двустранно ръкостискане, което се изисква от протокола.
Ако искате да деактивирате връзката, просто кликнете върху „Деактивиране“/”Deactivate”.
Ако желаете да свържете допълнителни устройства, ви препоръчваме да създадете отделен потребителски профил за всяко едно, за да намалите товара върху VPN сървъра. Процесът е много лесен, а и имаме и много подробен урок за това, как да го направите.
Допълнителни проверки на връзката
Ако искате да сте напълно сигурни, че всичко е в изправност, независимо от типа на свързаното устройство, можете да проверите своя IP адрес, преди да се свържете с VPN сървъра и след като го направите, за да се уверите, че адресът е различен. В такъв случай VPN връзката е правилно установена и вие сте свързани безопасно. Ако искате да извършите тази допълнителна проверка, можете да го направите, като потърсите „Какъв е моят IP адрес?“ в избрания от вас уеб браузър.
Надяваме се, че този урок ви е бил полезен. Ако сте срещнали проблеми, които са ви попречили да свържете дадено устройство към вашия VPN сървър, не се колебайте да се свържете с нас - ние сме готови да ви помогнем, за да сте сигурни, че вашият WireGuard сървър, както и вашият потребителски клиент, са правилно конфигурирани, за да можете вие и данните ви да бъдете защитени по всяко време.