Какво представляват бисквитките в браузъра?

 

Бисквитките са специфичен код създаден от уебсайт, който се запазва в уеб браузъра на потребителя и съдържа в себе си идентифицираща информация и настройки за избора на потребителя. Най-често това е, за да се подобри сърфирането му в интернет, но и за по-релевантно показване на реклами. 

По-конкретно една от основните функции на бисквитките е, че запазва състоянието на посещението, например ако сте се логнали в сайт - да се запамети входа и при следващото посещение да не се налага повторно въвеждане на паролата. Също така бисквитките може да са създадени и от трети лица, различни от посещавания уебсайт и се използват за събиране на информация от третите лица, например за търсенията на потребителите в интернет. Тази информация в последствие може да бъде използвана за предлагане на по-релевантни реклами свързани с интересите на потребителя. Това дава възможност за използване на маркетинг инструменти,  които помагат на собствениците на сайтовете да разберат какъв е профила на посетителя (пол, години, образование, интереси и други) без да имат конкретна идентифицираща информация - кои са посетителите.

 

Така бисквитките спадат в две категории.

 

Като технология не се различават много помежду си. Разликата, която намираме е в начина, по който се записват в браузъра и съответно използват.

Бисквитки от първо лице (first-party cookies)

Това са "нормалните" бисквитки, които се запазват директно от сайта, който посещавате в момента. Те дават възможност за базова функционалност на сайта, например да се запомни избрания език, да се използва логин в сайта и други настройки, които правят потребителското ви преживяване по-добро. Като цяло са безопасни за поверителността, тъй като тази информация не се споделя с други лица и няма риск за личната информация и идентичност.

Бисквитки от трето лице (third-party cookies)

Те се създават от трети страни, които оператора на сайта използва. Целта е да се събират и споделят данни с гиганти като Гугъл и Фейсбук, като по този начин се следят вашите посещения и интереси и това дава допълнителна информация, която се използва при създаването на таргетирани реклами към вас. С една бисквитка използвана в много сайтове се проследява в реално време посещенията в различни сайтове - иначе изолирани, поради това, че се оперират от различни компании. Така за пример, след търсене на определен продукт от потребителя в определен сайт, при последващи посещения в други сайтове се предлага сходен или същия продукт в рекламните секции.

Това всъщност представлява риск за личните данни и поверителността, защото всяко едно посещение от вас се записва и съхранява. Макар това да е анонимно, все пак има риск за разкриване на идентичността и така на практика да се разкрие вашата история на търсенията в търсачките, както и историята на браузъра. Цялата тази информация се споделя с трета страна, като Гугъл и Фейсбук, за целите на предоставяне на релевантни реклами. За съжаление обаче няма гаранции, че тази информация няма да изтече или не се използва и за други цели.

 

Обществената нагласа за защитата на личните данни.

 

Темата за сигурността и защитата на личните данни става все по-гореща и в бъдеще очакваме още много промени в тази насока. 

Все повече обществото обръща внимание на сигурността на потребителите и защитата на данните, които те споделят със сайтовете. В последните години настъпиха различни правни промени в тази насока, като закона за защита на данните GDPR в Европа и California Consumer Privacy Act в Щатите. Именно това е причината да виждате толкова често изкачащи съобщения да се съгласите с използването на бисквитки. Съгласно европейското законодателство, потребителят трябва да бъде информиран и да се съгласи с това, че е следен и съответно всеки сайт, който използва бисквитки от трети страни е задължен да информира за това.

Обществеността настоява за прозрачност, възможност за избор и контрол над информацията, която хората споделят в интернет. 

 

Защо използването на бисквитки от трети страни от собствениците на сайтове е толкова масово?

 

Голям процент от собствениците на сайтове си сътрудничат с Google и Facebook, като им предоставят достъп до събраната от тях информация. В замяна на тази информация операторите на сайтовете имат достъп до всички важни за маркетинга и дълбокия анализ на пазара инструменти, които са разработени от технологичните гиганти. Такива са платформите за платена реклама на Google Ads и Facebook. Най-популярният използван инструмент е именно Google Analytics. Мнозинството маркетинг експерти считат, че той дава най-ясна представа за поведението на потребителите и тяхното взаимодействие със сайтовете и твърдят, че получаването на информация за профила на посетителя е от първостепенно значение за анализа на дигиталния маркетинг и успешното провеждане на кампании.

Ние сме на съвсем различно мнение и смятаме, че защитата на личната информация е далеч по-важна и съответно държим посетителите на сайта ни да останат анонимни, дори това да ни лиши от ползите на въпросните маркетинг инструменти.

Открили сте техническа грешка? Докладвайте ни като селектирате грешната дума/и и натиснете CTRL + ALT + M. Благодарим Ви!