the end of browser cookies

Гугъл целят елиминирането на бисквитките от трето лице през 2022 година и имплементирането на Privacy Sandbox за по-добра поверителност.


Технологичният гигант Google обяви, че планира да ограничи изцяло употребата на бисквитки от трети страни в своя уеб браузър Chrome. Целта е подобряване на поверителността на информацията и защитата на лични данни, нещо за което ние от VPS.BG се застъпваме активно от години и съответно не използваме бисквитки от трети страни в нашия уебсайт. Но дали всъщност посочените цели от Google са само PR или имат скрит план за допълнителна печалба? Какво означава това да се прекрати използването на бисквитките в браузъра им и как това ще промени сферата на дигиталния маркетинг?


Хората все повече ценят своята лична неприкосновеност.


Известно е, че повечето сайтове използват бисквитки от трети страни в браузъра и събират информация за всяко наше посещение. Все повече обществото говори за това как тази практика е в ущърб за поверителността на хората и как сигурността на личните данни се понижава. Все по-голяма част от интернет потребителите са осъзнати по този въпрос и прилагат настройки в браузъра, забраняваща употребата на бисквитки от трети лица и по този начин ги блокират. Някои стигат до там, че да сменят любимия си браузър с такъв, който е по-ориентиран в защитата на личните данни.


Това кара редица технологични компании и разработчици на сайтове да търсят допълнителни начини, чрез които да запазят възможностите за анализ на поведението на интернет потребителите, така че да продължат да предлагат на потребителите реклами.

Към момента някои компании вече се опитват да събират информация за посетителите на сайтовете посредством методи, които не включват бисквитки от трети страни. Други пък се насочват към решения за измерване на по-важните метрики, които да бъдат съхранявани от тях самите и информацията за техните потребители да не бъде споделяна с трети страни. 


По мое мнение от Google осъзнават тази тенденция и как това може да навреди на бизнеса им и затова започват да търсят алтернатива, с която хем да осигурят повече анонимност на потребителите, хем да запазят своя бизнес с реклами.



Решението на Google за по-добра защита на личните данни


Промените в насока за подобряване на сигурността и ограничаване на навлизането в личното пространство не закъсняват, технологичния гигант Google обяви, че е на път да преустанови използването на бисквитки от трети страни и ще разработи нова технология, наречена Google Privacy Sandbox


Към момента има различни предложения как проекта да заработи успешно. Всички уеб разработчици, създатели на съдържание, рекламодатели и компании за рекламни технологии са поканени да разгледат възможностите и да дадат своята обратна връзка и идеи как анонимността на потребителите да бъде запазена.


Google са убедени, че Privacy Sandbox може да осигури анонимност и в същото време да не се налага да се лишим от релевантните реклами към интересите ни. Много авторитети в индустрията се съмняват, че тази стъпка на технологичния гигант не e само в услуга на потребителите и сигурността на техните данни, но и сигурна стъпка в посока утвърждаване на компанията в бизнеса с реклами. 


Няколко предложения за Google Privacy Sandbox проекта.

Подаване на информация с API


Една от най-популярните идеи за проекта е, той да работи чрез API (приложно-програмният интерфейс). Рекламодателите ще могат да използват обобщени данни, за да добият представа колко добре се представят предлаганите от тях реклами. 

Google Privacy Sandbox ще разчита на анонимни сигнали (които не са „бисквитки“) в Chrome браузъра на самия потребител. Новата технология предлага алтернатива на бисквитките за рекламодателите, която ще им позволява да виждат, дали рекламата се показва на потребителите и как те конвертират. 

Навиците на потребителите ще бъдат анализирани и групирани по интереси. Един от най-интересните елементи на тази идея е, че Google предлага да премести цялата информация за потребителите в техния браузър, вместо да се съхранява на сървъри. Това означава, че информацията за потребителите остава на техните устройства и е в съответствие със всички регулации за поверителност.


Събиране на информация посредством Fingerprinting.

Освен бисквитките, има и други начини за събиране на информация за потребителите и създаването на профили за тях. Един от тях е технологията Fingerprinting, която все още се използва от някои собственици на сайтове.

Използвайки Browser Fingerprinting, компаниите създават уникални профили за вас, базирани на информация за вашите активности, без да са поискали съгласието ви, като за целта не използват бисквитки. Това се случва, когато информацията за използваният от вас браузър и неговите уникални настройки, (включващи IP адреса, фонта на курсора, плъгините, които са инсталирани) бъде взета и запазена в създадения профил, който в последствие бива използван за да бъдете таргетирани с програмирани реклами, без необходимостта от бисквитки. Разбира се, рекламите няма да бъдат толкова релевантни на търсенията, без наличието на бисквитки, но пък рекламодателите, все пак ще имат възможност да достигат до своите таргет персони, които имат истински интерес към предлаганите от тях продукти или услуги. Браузъри като Brave, които са по-ориентирани към защитата на личните данни, използват различни методи за променяне на браузър данните на случаен принцип и по този начин “объркват” Fingerprinting алгоритъма. Използване на VPN с различен IP адрес всеки път също спомага за намаляване на следенето.


В търсене на нови алтернативи

Случващите се в момента промени, ще пренаредят изцяло дигиталния свят и в частност маркетинга. Рекламните кампании и информацията, до която сайтовете имат достъп ще бъде съвсем различна, а вероятно и по-скъпа. Това е причината много компании да търсят алтернативни платформи за анализ, като събраната от тях информация да бъде достъпна само за тях и да не се споделя с трети страни.


Една от най-популярните алтернативни платформи е Matomo (Piwik), която ние препоръчваме и ползваме. С нея цялата информация се хоства на наш сървър, информацията е защитена и не се споделя с трети страни. Други подобни софтуерни решения, които се хостват на собствен сървър и предоставят информация за активностите на сайта са Open Web Analytics и AWStats.

Предимствата на този тип анализ инструменти е, че имате пълен контрол над информацията, тъй като тя се запазва и обработва на вашия собствен сървър и единствено вие имате достъп до нея. Анонимността на посетителите на вашия сайт е по-сигурна от всеки друг инструмент, на който може да се спрете. Този вид платформи са абсолютно съвместими със световните регулации за събиране на данни на потребители, като GDPR и California Consumer Privacy Act.


Научете повече за тези решения в следващата ни статия.


Заключение


Интернет е пространство, което се мени с всеки изминал ден. Както в началото е имало сериозни съмнения за това колко е безопасна употребата му, днес не можем да си представим светът да съществува и да се развива без него. Безопасността и анонимността на всички, които го използват са главният фокус, над който големите компании работят ежедневно. Какво крие бъдещето за маркетолозите и по какъв начин споделяната информация ще бъде пазена и използвана, предстои да разберем. 


Въпреки, че от Google правят крачка напред към защитата на поверителността, те все пак ще разполагат с друг начин да се сдобият с тази информация.

Открили сте техническа грешка? Докладвайте ни като селектирате грешната дума/и и натиснете CTRL + ALT + M. Благодарим Ви!