За всички в дигиталния свят е ясно, че събиранетo и анализиране на уеб данни е важна и неизбежна част от работата на много компании. Въпросът е по какъв начин се случва това и как тази ценна информация се обработва и съхранява.

Инструментите на Google са изключително популярни, заради полезните метрики, които предоставят на своите потребители и не е изненада, че голям процент от маркетолозите и собствениците на сайтове използват продуктите им. Няма как да пропуснем факта, че събираната информация за посетителите на сайтовете, които използват услугите на технологичния гигант, остават собственост на Google и собствениците на сайтове получават само достъп до тях. 

 

Все повече потребители се замислят как се използва събираната информация от бисквитките и по-важно - как се съхранява тя. Нуждата от анонимност става все по-голяма за защитата на личните данни и поверителността.

 

Точно заради това преди няколко години настъпиха промени, които разтърсиха дигиталната индустрия и наложиха нови рестрикции и правила при използването на бисквитки и споделянето на информация към трети страни с въвеждането на общия регламент за защита на личните данни (GDPR).

 

Ние от VPS.BG ценим много личната неприкосновенност и вярваме, че поверителността на всички е много важна. Това е и причината да изберем да се лишим от значими за маркетинга ни инструменти, които Google предоставя и да изберем алтернативна платформа, която хостваме на собствените си сървъри. Ние не използваме бисквитки от трети лица (third-party cookies) и не споделяме никаква информацията за посетителите на нашия сайт с трети страни.

 

Има различни софтуери за уеб анализ, като някои от тях са базирани на облачна платформа, а други се хостват на ваш собствен сървър.

 

Облачни платформи за уеб анализ

 

Базираните в облачна платформа инструменти за анализ използват софтуер за проследяване, инсталиран в уеб сайта, който го използва. Най-популярен е Google Analytics, при който собствениците на сайтовете, които са избрали да го използват са поставили кода за проследяване на Google Analytics и по този начин споделят информацията за посетителите на сайта си с Google. Съгласно общия регламент за защита на личните данни - GDPR, операторите на тези сайтове са длъжни да спазват следните изисквания:

- имат политика за поверителност качена на сайта, описваща тези обстоятелства;
- да искат съгласие от своите посетители, техните данни да бъдат събирани и споделяни с трети страни;
- да ги информират за използването на бисквитките в браузъра от трети страни.

Софтуер за уеб анализ, хостван на собствен сървър


SEO инструментите за анализ, които се хостват на собствен сървър, използват код за проследяване, с който данните не се споделят с трети страни. Алтернативно те използват логовете на уеб сървъра за импорт на данни. Този тип софтуер е много подходящ за компании, които държат да осигурят анонимност на своите потребители и отговарят на високите стандарти за сигурност на крайния потребител. Ако се колебаете дали да използвате self-hosted решение или Google Analytics - винаги може да опитате, без да спрете да използвате аналитикса, няма никакво ограничение да се използват едновременно.

Най-добрите анализ инструменти, хоствани на собствен сървър

 

В следващите редове ще обърнем внимание на три от най-популярните self hosted решения за анализ на трафика на сайтовете. И трите платформи се предлагат и при нашия споделен хостинг с 1 клик чрез инсталатора Softaculous.

  1. Matomo

Matomo е open source софтуер, хостван на собствен сървър, предлагащ на своите потребители голяма част от инструментите, които може да откриете и в Google Analytics.

 

Matomo - софтуер за анализ на данни хостван на собствен сървър

 

Платформата предлага сигурност и анонимност на своите потребители, данните за посещенията на сайта остават негова собственост и не се споделят с трети страни. Не случайно и нашият избор е именно Matomo

 

Matomo предлага на своите потребители анализ на данните в реално време и различни функционалности, като цветни визуализации, какво потребителите са правили на сайта, през кои страници са преминали, каква е тяхната гео локация, различни интерактивни карти, чрез които може да следите поведението на потребителите на своя сайт и да добиете представа какви са техните търсения, от къде идват най-много посещения и как те конвертират. В някои отношения информацията е доста по-подробна и богата и представена по-добре, от колкото тази в Google Analytics.

 

Matomo е напълно безплатен, като за да го използвате е необходимо да го инсталирате на ваш сървър. Ако не сте добре запознати със сървърната администрация, Мatomo предлагат инсталиране на приложението на достъпна цена, което улеснява много работата на маркетолозите, избрали да използват платформата. 

 

Към момента има над 70 допълнителни плъгина, с помощта на които може да персонализирате платформата спрямо нуждите на вашия бизнес. 

 

С всичко казано до момента, смятам, че Matomo е наистина добра алтернатива на GA. В допълнение към това, че е open source платформа и цялата информация за потребителите на сайта не се споделя, софтуерът е все по-популярен и очакваме в бъдеще да се използва още по-активно.

  1. OWA (Open Web Analytics)

Open Web Analytics е платформа базирана на PHP, която предлага на програмистите различни опции за прилагането му посредством адаптивен, богато развит и напълно документиран API, с който разполага. Кодът отново е Open Source. OWA изцяло покрива изискванията за сигурност на потребителите на сайтовете, които GDPR налага да бъдат покрити.

Open Web Analytics - алтернативен софтуер за анализ на данни

 

Лесен е за употреба и инсталация и има различни плъгини разработени за него, с които имате възможност да модифицирате и персонализирате начина, по който получавате информацията, която искате да събирате и обработвате, независимо дали използвате Wordpress или друга платформа. 

  1. AWStats

Логовете на уеб сървъра предоставят богата информация за посещенията на вашия сайт. Тя обаче трудно може да бъде използвана самостоятелно за анализ. AWStats идва на помощ с подробни метрики и статистики извлечени от логовете. Софтуерът е разработен отдавна и интерфейсът не е толкова модерен, но пък това е лесен начин да се сдобиете с аналитична информация без да поставяте код в сайта си. Още повече - AWStats е на разположение в почти всички услуги за споделен хостинг с популярния cPanel, без никакви инсталации и настройки. Все пак за по-голями сайтове препоръчваме да използвате по-богата система, като Matomo.

 

AWStats - инстумент за анализ на данни

  1. GoAccess - преглед на текущите посещения

Това е инструмент за проследяване в реално време на логовете на сървъра и дава възможност да наблюдавате интеракциите на посетителите с вашия сайт през Линукс терминал.

GoAccess - инструмент за проследяване в реално време на логовете на сървъра

 

Предимството е, че не изисква сложна инсталация или база данни. Може да очаквате много добра скорост на изпълнение на обработваните данни и е добро допълнение към горните три. Ако искате бърз моментен преглед на посещенията, например при пик в трафика, или пък да следите какво се случва след нова публикация, това е изключително полезен софтуер.

 

Go Access поддържа всички популярни формати за следене на логовете на сървъра, като Amazon S3, Apache, CloudFront, Nginx и предоставя информация в реално време за всички популярни метрики: ключови думи, време прекарано на сайта, гео локация, използвани от потребителите платформи, браузър на потребителя.

Заключение

 

Без значение дали използвате Google Analytics е добра идея да използвате още от сега и софтуер хостван на ваш сървър. Това ви дава достъп до ценни данни за целите на дигиталния маркетинг, като тя ще остане ваша собственост. По този начин дори да загубите достъп до Google Analytics, няма да загубите информация за посетителите.

 

А в бъдеще, ако решите да подобрите своята репутация, както и да защитите своите потребители, можете просто да се откажете напълно от GA и да използвате единствено self-hosted софтуера. Така също ще се подготвите и за предстоящите промени в дигиталната индустрия

Открили сте техническа грешка? Докладвайте ни като селектирате грешната дума/и и натиснете CTRL + ALT + M. Благодарим Ви!